Met Jwala on tour! - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu Met Jwala on tour! - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu

Met Jwala on tour!

Door: Hans en Sonja

17 Januari 2010 | India, Pondicherry

Auntie tour? Auntie tour? Eindelijk was het dan zover.We gingen voor 3 dagen on tour naar Mammalapuram!ST. Kindia(www.kindia.nl)was voor de 3e keer de sponsor voor deze tour. Hartelijk dank Kindia namens Jwala!
Bhanumati had het plan om dit keer met de trein naar de bergen te gaan, een tocht van minstens 18 uur. Zij had in haar hoofd dat het max. 10 uur zou zijn! Hans en ik waren dan ook blij dat de trein vol zat. Op het laatste moment konden we nog een bus en verblijf in Mammalapuram regelen, een rit van ong 3 uur. Dat was ook meer dan genoeg! Tijdsbesef en organiseren zijn hier niet het sterkte punt en hebben we deze 3 dagen zeker ondervonden. Laat het maar gebeuren zeiden we vaak tegen elkaar maar konden het soms niet laten om ons er toch mee te bemoeien!
Het waren intensieve dagen maar ontzettend leuk om op terug te kijken. De meiden hebben weer zo ontzettend genoten!
De dag van vertrek ontwaakte Jwala al om 04.00 uur om zich klaar te maken voor vertrek. Alles dames droegen hun zondagse jurk en ieder had een koffertje met daarin 2 jurken, 3 nighties en een deken. In totaal gingen we met 51 pers. op pad: 25 bewoonsters, begeleidster met hun kinderen en vrijwilligers.
Om 07.30 uur was het dan eindelijk tijd om te vertrekken met de grote bus naar Mammalapuram. Meteen werd er keihard tamilmuziek opgezet en stonden een aantal meiden zich uit te leven op de dansvloer in het gangpad van de bus. Onderweg een ontbijtje in het wegrestaurant en daarna door naar ons verblijf; 2 grote slaapzalen voor de meiden en een aantal 2 pers. kamers. Alle bedden werden tegen elkaar gezet zodat er wat meer personen op 1 bed konden liggen. Allemaal dus knus tegen elkaar.
'Smiddags heerlijk naar het strand geweest en lekker pootje baden. Om ong. 21.00uur lag iedereen op bed, moe van de lange dag maar voldaan.
De 2e dag eerst eerst even uitslapen en in de tuin een ontbijtje; de wel bekende idly, chappati en dosa. Daarna met de bus naar het pretpark. Superleuke dag met veel attrakties, zwemmen en picknicken. Volgens mij waren we een van de laatste bezoekers die het park verlieten.. ong . 19.30 uur!'Savonds snel eten en het bed in.Nabish stapte nog even bij het voeteneinde uit bed en viel...Ze had pijn in haar onderbeen en er ontstond een flinke zwelling. Snel ijswatergehaald en het been gekoeld. Gelukkig was dr Basha(vriend van Bhanumathi) in de buurt en werd Nabish snel naar het zhs gebracht. Het been bleek op 2 plaatsen gebroken te zijn. Been werd gegipst en ze kon weer mee. Tour afbreken en naar huis? Geen sprake van! Zulke dingen gebeuren nu eenmaal! Nabish werd de volgende dag in de bus getild en we gingen naar een nog groter pretpark. Nabisch werd in een rolstoel gezet en werd de hele dag goed verzorgd. Weer een dag met attrakties, bootje varen, kabelbaan enz. Ze waren niet te stoppen! In het zwembad kreeg Geetha een epileptische aanval en was er even paniek. Na ong 7 min. kwam ze weer bij, kreeg wat water en hop niet zeuren, gewoon doorgaan met lol maken! Om 19.00 uur verlieten we het park. Ik vroeg Bhanumathi hoe lang de busrit naar huis ong. zou duren. Zo'n 2,5 uur, antwoorde ze. Om 01.00 uur waren we thuis! Ze hebben weer een fantastische tour gehad met elkaar en de tour is nu het gesprek van de dag. Kindia, dank daarvoor! De foto's zeggen denk ik ook genoeg. Nabish gaat morgen in Puducherry naar het zhs en hoort daar of ze geopereerd moet worden, het arme kind!

Het weekend voordat wij op tour gingen zijn we met de nachtbus naar Ge en Gemma in Athoor geweest. Zij hebben een guesthouse aan het meer, omringd door bergen. Liggend in een hangmat aan het meer, lekker eten en gezellig bijkletsen met Ge en Gemma. Een weekend echt vakantie dus!

Nu nog 2 weken voor vertrek naar Nederland en nog veel te doen!
En Jannie, goed plan om een inzameling voor de stofzuiger te houden. iedere kleine bijdrage is welkom en kan gestort worden op rek.nr. 345811623, tnv S.J Zevenbergen.Ik zorg voor de stofzuiger!!
groetjes, tot mails,bels, Hans en Sonja

• 17 Januari 2010 - 15:15

Sjan:

Hoezo, een reis afbreken omdat er een been gebroken is en er een lange ( zware) epi- anfall was...Gewoon doorgaan is toch het motto !!
    Prachtige foto`s, vooral Puk en Muk !
    Liefs Sjan, Thomas, Lea en Simon.

• 17 Januari 2010 - 23:51

Mieke:

ha lieverds allebei, wat een avonturen toch weer, je kan wel een boek schrijven!(idee),wat een heerlijke plaatjes,zo kleurrijk en allemaal lol, jullie geven ze weer een tijd om nooit te vergeten, hartstikke leuk, liefs.

• 18 Januari 2010 - 17:45

Ingrid:

Hoi,Sonja en Hans,
    Leuk dat je me attendeerde op deze site, Sonja.Zodoende blijf ik op de hoogte van je werk daar.
    Petje af!Fijn dat de reis goed gegaan is.
    Jullie zullen na die dagen, net als de meisjes vermoeid geweest zijn, maar de voldoening overheerst.(net als bij de oudjes!)
    Ingrid

• 18 Januari 2010 - 18:32

Saskia:

hai hans en sonja,
    Wat een avonturen weer. Twee dagen pretpark en zwemmen, super leuk voor de meiden.
    Wie was de gelukkige die dit jaar bij Bhanu op de kamer mocht..? Son had ze jouw gestrikt..:)
    Arm kind die haar been gebroken heeft, wat een pech, gelukkig doen ze daar niet moeilijk over. Hoe was het met Ge en Gemma?
    Geniet nog even heel erg die laatste twee weken!
    liefs Saskia

• 19 Januari 2010 - 14:42

I Felderhof:

Lieve Beiden .Wat gaat de tijd toch snel;de laatste weken voor de terugreis zijn dus al weer aangebroken en er valt nog veel te doen en te genieten van elkaar.Hier wordt al uit gekeken naar jullie thuiskomst.
    Het is wel leuk om de brieven te lezen met al jullie belevenissen.
    En dan ook de boeiende foto's,Prachtig! Wat sneu van het gebroken been van een van de bewoners.
    Daar is ze wel een poosje zoet mee.!!
    Voor jullie met elkaar ,nog mooie dagen en daarna een veilige thuis tocht toe gewenst. Hartelijke groet van Ida.

• 19 Januari 2010 - 15:56

Bernadette:

Hoi Hans en Sonja,wat ontzettend mooi om jullie belevenissen te lezen. En wat hebben ze genoten hé van de reis met elkaar, de foto's zeggen genoeg.
    Geniet er nog van de komende weken.

• 20 Januari 2010 - 15:13

Jannie:

Hallo Sonja en Hans,
    € overgemaakt,dus koop de stofzuiger maar snel!!
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen,er komen zoveel herinneringen weer boven.
    Groetjes aan iedereen,Jannie

van het uitgaan

• 21 Januari 2010 - 19:21

Jan Van Diepen:

Hoi Hans en Sonja,
    Geweldig om jullie verhalen te lezen en zo mooi dat "we zullen doorgaan" in India ook gewoon gedaan wordt. heel veel plezier en succes nog bij de meiden en ook op de Don Bosco School. Het is koud hier maar jullie bericht brengt veel warmte. groeten
    Jan

• 23 Januari 2010 - 15:31

Marianne:

hoi, knap werk daar hoor, ze zullen jullie weer missen als jullie weg zijn. erg leuk om alle verhalen en foto's te lezen. Enne die klapschaatsen doen het prima, jammer dat je ze terug wilt hebben.