Happy New Year!! - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu Happy New Year!! - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu

Happy New Year!!

Door: Hans en Sonja

06 Januari 2010 | India, Pondicherry

Hallo familie,vrienden en collega's,
We wensen jullie een goed en gezond 2010!Bedankt voor de gezellige post, mails en telefoontjes. Altijd leuk om iets van het thuisfront te horen.
Hier is het een drukke en gezellige tijd geweest tijdens de feestdagen.
Met kerst zijn we even langs geweest bij de bejaarden. Ze vieren geen kerstfeest maar vonden het prachtig dat de christmastata even langskwam.
Twee dagen later zijn we 2 dagen met alle bejaarden(17 vrouwen en 2 mannen tussen de 80 en 100 jaar.) on tour geweest naar Mammalapuram, een dorpje 100 km verderop.Samen met 20 helpers(verzorgers, Albert, Royal, Ingrid,vrijwilligers en wij)op stap gegaan. Erg veel begeleiding zullen jullie wel denken maar dat was hard nodig ! We hadden 4 krakkemikkige rolstoelen bij ons voor de mensen die echt niet konden lopen. En het rijden over de vele zandwegen en keien gaat niet echt gemakkelijk. Een grote bus was gehuurd, het in en uitstappen was al een activiteit op zich!Maar dat was het allemaal waard. Het was echt heel gezellig met elkaar en de bejaarden genoten dan ook volop van het uitje. Vooral het bezoek aan een tempel viel bij veel mensen in goede smaak. Hier komen ze eigenlijk nooit meer dus was echt heel bijzonder om ze zo te zien genieten. Verder een boottochtje gemaakt, naar een dansfestival geweest en heerlijk gegeten.
Oud en Nieuw verliep rustig, weinig spectaculairs. Jan en Annemiek, we hebben jullie gemist hoor! Dit jaar met z'n tweeen naar een cafe geweest en daar met een overheerlijke coctail( je moet even zoeken maar ze zijn te verkrijgen!) het nieuwe jaar ingeluid.
OP 1 januari had Bhanumathi op Jwala een groot feest georganiseerd met muziek en dans. Erg leuk maar die feesten duren hier altijd ontzettend lang!( ong. 6 uur)
Op Don Bosco hadden alle jongens vakantie en deze week zijn ze weer begonnen met werken. Weinig nieuws dus te melden.
Op Jwala is er inmiddels een nieuwe kokkin aangenomen. Zij bevalt erg goed, kan lekker koken. Maria, begeleidster die de laatste tijd als invalkok werkte is nu weer terug in de groep en daar ben ik erg blij mee!
Ze heeft veel geduld en gaat vooral goed om met laagniveau bewoonsters en vind dit ook heel leuk. Bhanumathi en ik hebben alle werkzaamheden van de ochtend tot de avond nog eens doorgenomen en een nieuwe taakverdeling voor de medewerkers gemaakt. Ik heb een voorstel uitgewerkt voor het ochtendprogramma waarbij de groep in drieen wordt opgedeeld met 2 begeleidsters op een groep. Ook de activiteiten opnieuw ingedeeld. Bhanumathi vond het een goed plan en na alles uitgewerkt te hebben op de computer werd er een vergadering gehouden met al de begeleiders; Bhanumathi achter haar bureau, medewerkers eromheen. Ze vertelde wat het plan was en wat er van de medewerkers verwacht werd. Verder geen inspraak gewoon luisteren wat de baas zegt. Naderhand zelf nog even gepolst wat ze er zelf van vonden. Ze waren er gelukkig zelf ook enthousiast over! Tja, zo werkt dat nu eenmaal in India.
In de middag is er nu ook een schoolklasje georganiseerd met Poony de special teacher. Sheela, Ranchita, Stella, Amali en Shiva Shakti krijgen schrijfles. Erg leuk om te zien hoe enthousiast ze hier over zijn!
We draaien nu ong. een week met het programma en bevalt erg goed;er is meer individuele aandacht voor de bewoonsters en het is veel rustiger in huis nu ze verspreid in huis zitten. De komende weken ben ik hier nog wel druk mee en hoop dat ze het zelf oppakken en volhouden!
Verder gaan de yoga- en danslessen in huis gewoon door. Het is zo leuk om te zien hoe dit huis in 4 jaar tijd in goede zin is veranderd; veel activiteiten, goed personeel, veel bedrijvigheid en veel plannen voor de toekomst. Er zijn zeker dingen die steeds om aandacht vragen en die ik ook graag zou willen veranderen. Ik vind het b.v.echt heel jammer dat ze geen buitenplaats hebben waar ze kunnen spelen. Ze zitten altijd maar binnen. Twee jaar geleden heb ik ook een start gemaakt om met de meiden naar de markt te gaan. Helaas doen ze dit niet meer, daar hebben ze personeel voor zeggen ze. jammer...

Deze week had Bhanumathi een vertegenwoordiger uitgenodigd die een hele speciale machine verkocht, nl een stofzuiger! De man gaf een demonstratie hoe het apparaat met alle hulpstukken werkte. Ik en de vrijwilligers moesten er bij zijn want dit was wel een heel uniek!
Een witte zakdoek werd tussen de stofzuigerslang gestoken en de sofa en vloer werden onderhanden genomen. Je wilt niet weten hoeveel stof erop de zakdoek te zien was. Ze waren allen zeer onder de indruk!Erg grappig. Tja, deze machine zou Bhanumathi toch wel graag willen hebben. We zijn aan het onderhandelen over de prijs...
Wat zal het schoonworden op Jwala. Geen zwarte voeten meer als ik thuiskom!!

groetjes Hans en Sonja

• 06 Januari 2010 - 15:49

Mieke:

Hoi Sonja,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Ik word er helemaal blij van. De foto's zien er ook indrukwekkend uit. Nog een maandje te gaan, ik wens je succes met de laatste dingen.

Groetjes Mieke (van de NAH ;-)

• 06 Januari 2010 - 16:06

Mariël:

Ha die twee,
    Geweldig om alles weer te lezen en wat er gedaan wordt. Wel jammer van het bezoek aan de markt, dat dat niet meer gebeurt.
    Lijkt me soms ook wel lastig om te zien, en dat"de baas" de beslissingen neemt. Maar je hebt toch heel wat op poten gezet, Son. SUPER!
    Geniet nog fijn en maak er nog wat van.
    Liefs, Mariël.

• 06 Januari 2010 - 17:02

I.Felderhof:

Lieve beiden Heel veelgoeds gewenst voor dit nieuwe jaar Fantastisch ,wat jullie aiiemaal voor elkaar krijgen. vandaag een dik pak sneeuw hier in haarlem,kunnen er haast niet doorheen ben, al bijna 3 weken thuis,verhaal volgt later.wensjullie nog goede weken lieve groet Ida

• 06 Januari 2010 - 20:34

Emmy, Loek & Desiree:

Hey lieve vrienden, ook voor jullie heel veel goeds voor 2010. We waren helaas niet thuis oudjaarsavond en hebben jullie telefoontje gemist (hebben zelf nog gebeld maar zonder succes). Wensen jullie nog hele fijne dagen en vinden het super wat jullie daar allemaal doen en meemaken, er zijn écht niet veel mensen die jullie dit na zouden doen, respect!!
    Dikke kussen XXX.

• 06 Januari 2010 - 22:51

Hans En Net:

O, wat ziet het er weer prachtig uit ! Jullie natuurlijk ook alle goeds voor 2010 en daarna.
    Wij hebben veel gewerkt met de feestdagen en alles is prima verlopen. heel fijn !
    An is 24 dec. overleden. De crematie was hartverwarmend. Met Marjolijn alles goed. Een nieuw jaar en een nieuwe doorstart voor haar !
    Veel liefs en tot alweer heel snel, gr. H&N.

• 07 Januari 2010 - 07:33

Martin En Els:

Ha Hans en Sonja,

Wat geweldig leuk te lezen wat jullie daar allemaal doen. We hebben jullie gemist met oud jaar. Bellen lukte niet, gelukkig 1jan. wel. Nog heel veel succes en plezier met de dingen die jullie nog willen doen. Veel liefs van Martin Els Linda Jacky

• 07 Januari 2010 - 08:19

Sjan.:

Dit is telepathie. Was van plan jullie te bellen vanavond en toen kwam net jullie sms-je binnen. Veel plezier op jullie kurze Urlaub !! Geniet van die paar vrije dagen in Dindigul. ( waar het ook mag zijn )...! Leuk dat jullie ook daar weer bekende tegenkomen. Eventjes lekker bijtanken en kletsen doet altijd goed. Hans je moet een rolstoelservice bedrijf opstarten of de boys van Don Bosco dit aanleren. Zou toch wel handig wezen nietwaar ?!
    Een stofzuiger, de uitkomst ! Wel erop letten dat ze regelmatig er een nieuwe zak in doen! Lijkt me wel handig, dan kun je de volgende keer echt op witte sokken rondlopen. Dat er voor jullie een volgende keer komt daar ga ik van uit als ik jullie berichten lees !
    Nou, genoeg gekletst, geniet van de reis en de nog 3 volgende weken!
    Lieve groeten uit een koud en wit Winterthur!
    Wanneer komen jullie skiën ??
    Sjan, Thomas, Lea en Simon.

• 07 Januari 2010 - 09:59

Ma En Pa:

Lieve Sonja en Hans.
    Fantastisch, wat eenreisverslag, dat bol staat van allerlei aktiviteiten,die jullir allemaal introduceren en doen.
    Maar ook goed en leuk te lezen en te zien op de foto's ,dat de bewoners er echt van genieten.
    Nog veel succes in de resterende 3 weken daar.

• 08 Januari 2010 - 20:56

Jannie Jacobs:

Hi Sonja en Hans,
    Happy New Year!!
    Net alle verslagen achter elkaar gelezen,en natuurlijk de foto's uitgebreid bekeken.
    Vele bekende gezichten,waaronder natuurlijk Bahnu en dan Sheela,Geweldig!!
    De groetjes aan iedereen.
    Sukses en geniet ervan.
    Kunnen we sponseren voor de stofzuiger?
    Groetjes,Jannie

• 12 Januari 2010 - 10:59

Ans:

Ik kijk steeds weer uit naar jullie verhalen. Wat doen jullie daar een goed werk zeg. En wat een aandoenlijke foto´s. Ga zo nog 3 weekjes door.
    Groetjes Ans