Jwala,Jet,bejaardenhuis,Pongal en nog veel meer! - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu Jwala,Jet,bejaardenhuis,Pongal en nog veel meer! - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu

Jwala,Jet,bejaardenhuis,Pongal en nog veel meer!

Door: Hans en Sonja

17 Januari 2012 | India, Pondicherry

Hallo allemaal,
Ha, al 2 dikke vette ratten gevangen, met cocos. het werkt! Veel reacties van jullie gehad maar hier lachen ze erom.
Jwala Home is nu in 6 jr. tijd al 4 x gedwongen verhuisd naar een andere huurwoning. Dit brengt iedere keer veel onrust met zich mee.Grond voor het bouwen van een eigen huis is in 2006 gekocht. Het bouwen van het huis is de volgende stap. Met de giften van st.Kindia(st. die zich inzet voor kinderen in India), Travalje Subiet(organisatie in Zeeland die gehandicapten aan werk/dagbesteding helpt) en een sponsor uit India zelf is het mogelijk om te starten met de fundering van het gebouw. De bouwtekeningen zijn goedgekeurd. Tijdens een bespreking met de bouwkundige en de adviseur hebben we afspraken kunnen maken en is ons uitgelegd hoe er gewerkt gaat worden. Op 26 jan. is de officiele pooja(zegening van de grond)en kan het werk beginnen. Mevr. Bhanumathi is al erg bezig om in Pondicherry zelf sponsors te vinden. Ze heeft een groot netwerk en is hier ook goed in. De 1e zakken cement zijn al binnen!!Ze heeft een toezegging gekregen van de government dat ze een deel van de bouw gefincierd krijgt.Best spannend allemaal!
Zoals ik al eerder vertelde zijn er nu 3 special teachers aangenomen voor de 3 groepen. Iedere groep draait z'n eigen programma. De ene dag loopt het soepeler dan de andere maar over het algemeen werken ze goed. Er wordt nu zelfs 2 x per dag met een groep bewoners gewandeld. de picto's aan de muur zijn aangepast/vernieuwd en wordt mee gewerkt. Volgens schema werken de bewoners mee in de huishouding en je ziet dat ze hier goed aan gewend zijn. De kaarten, boekjes,kalenders enz. zien er ook steeds mooier uit met hulp van Selvam de trouwe vrijwilliger.
In de hal van het huis heeft Stella een 'winkeltje'. Ze zit hele dagen achter haar bureau met achter haar een kast met daarin wasmiddelen, zeep enz. Ze verkoopt dit aan bezoekers de binnenkomen. Er zijn ook folders uitgedeeld in de buurt om er bekendheid aan te geven maar dat loopt nog niet zo. als je iets koopt krijg je een officele bon en probeert ze wisselgeld terug te geven. ze is supertrots op haar winkeltje!
Dinsdag zijn we gaan zwemmen met het hele stel. Ieder bezoek hetzelfde, het hoort er gewoon bij. Vanaf dag 1 vragen de dames wanneer ze weer kunnen gaan zwemmen. Auntie/uncle swimming?Een hele ochtend dus veel plezier, 'smiddags lag bijna iedereen te slapen.
Net kwam de dansleraar om dansles te geven aan 8 bewoonsters. Hij komt 2 x per week en vol bewondering heb ik toegekeken hoe hij met heel veel geduld de dames wat danspasjes probeert bij te brengen.
Ook een bezoek aan het bejaardentehuis van hoort er natuurlijk bij. Een warm en vrolijk weerzien. De sjoelbak werd meteen op tafel gezet! Ook gezellig bijgekletst met Royal, de manager van het huis.
Hans is op Don Bosco geweest bij father Majella en de carpentryboys. Ook daar is flink verbouwd; buitenkeuken is vernieuwd en toiletgebouwen zijn nieuw gebouwd. We zijn uitgenodigd om binnenkort gezellig te komen eten.
Woensdag met de taxi naar JET. Project voor lich.gehandicapte kinderen.Er wonen op dit moment 30 kinderen. We werden hartelijk ontvangen door Raja en Josphine. St. Kindia sponsort het project. Zo is er al een school gebouwd waar ze nu ook in wonen. Op termijn wordt er ook een jongens- en meisjes hostel gebouwd. Ze zijn bezig zelfvoorzienend te worden; er lopen koeien die zorgen voor de melk, kippen, kalkoenen. Er groeien fruitbomen en binnenkort wordt er gestart met een groentetuin. De bouw van een computerruimte is nu gestart. Bedoeling is dat sommige kinderen opgeleid gaan worden in de omgang met een computer zodat ze meer kans hebben op een baan.
Het weerzien met de kinderen was weer erg leuk!
Donderdag werden we door Raja en Josephine uitgenodigd om met een gehuurde bus vol familie mee te gaan naar een familiefeest. Zus van Raja is 7 maanden zwanger en dan wordt er volgens traditie een feest gevierd. Er wordt gebeden en daarna heerlijk gegeten. De gewoonte is dat de zwangere vrouw na de 7e maand weer tijdelijk bij haar moeder in huis komt wonen waar ze goed verzorgd wordt. Na de bevalling gaat ze dan naar haar schoonmoeder die haar daar verzorgd voor 2 maanden. De vader??? die werkt gewoon en blijft thuis. Heel bijzonder.
Vrijdag hadden we afgesproken om naar Ge en Gemma in Athoor te gaan. Raja wilde graag even mee om te kijken naar de mooie woonplek van hen. Hij zou ons om 6.30 bij de school met de taxi ophalen om ons naar het station te brengen. We stonden braaf om 6.30 klaar maar geen Raja te bekennen. Hij kwam om 6.45.. In volle vaart naar het station om de trein te halen. Helaas zagen we de trein die maar 1 x dgs naar Salem rijdt voorbij komen. De chauffeur dacht er anders over en reed keihard door het dorp om alsnog de trein te halen met een lekke band als gevolg. Maakt niet uit, gewoon doorrijden! Bij het station rennen en ja we zaten al hijgend in de trein... In Salem de auto van Raja opgepikt uit de garage en door naar Athoor gereden. Heerlijk om hier weer te zijn. De 6e keer al dat we hier komen. Even relaxen en bijkletsen. Ze hebben het huis van de buren met daaromheen een mooie grote tuin erbij gekocht. Er moet nog veel gebeuren in de tuin. hans heeft aal een aanbieding gekregen om hier een tijdje aan het werk te gaan!
Het pongalfeest(oogstfeest met daarbij de koeienverering)hier meegemaakt. We werden uitgenodigd om deel te nemen aan de pooja en de schoongemaakte koeienstal. Een hele belevenis!
We zijn al over de helft van onze vakantie en hebben nog veel leuke dingen te doen. tijd vliegt voorbij!
We houden jullie op de hoogte. Tijd om af te sluiten, de dosa's met chutney staan voor ons klaar. Heerlijk!!
lieve groet Hans en Sonja

• 17 Januari 2012 - 16:41

Saskia:

Hoi Hans en Sonja!
    Ohhh als ik jullie verhaal lees, krijg ik acuut weer zin om terug te gaan. De kinderen bij Jet, Jwala, Pongal, Ge en Gemma en zelfs het te laat komen, wat een bekende en leuke verhalen. Maar het doorrijden met een lekke band, haha, wat een ijverige chauffeur. Leuk om te horen dat ze bij Jwala nog steeds je adviezen opvolgen en niet stoppen zodra je weg bent. Die tuin lijkt me inderdaad een leuk project voor Hans. Misschien volgend jaar weer met de jongens van OTT ;) wel een uitdaging. Heel veel plezier nog! Doe iedereeen de groetjes! Groetjes Saskia PS eet smakelijk! Mmm het eten is daar toch echt lekkerder dan Indisch eten hier.

• 17 Januari 2012 - 17:09

Sjan:

Tja, zoek Hans op de foto van zijn werkproject..! dat zwemmen zou ik echt eens willen meemaken. Prachtig gewoon. Wij hebben het koud hier en als ik jullie daar zie rondlopen zou ik graag die kant op vliegen. Geniet nog van de weken die komen. Liefs Sjan en co

• 17 Januari 2012 - 20:18

Mirjam:

Wauw,wat een nieuwe dingen zeg! Echt super die winkel van Stella. En goed om te zien hoe het nu gaat met de plannen voor een nieuw gebouw. Mocht ik daarin nog iets voor je/Jwala kunnen doen qua geld ophalen hier,dan hoor ik het graag.
    Veel succes en plezier nog! Geniet ervan. Jullie doen goed werk!

• 19 Januari 2012 - 09:53

Mariël:

Wat een leuk verhaal weer, om te lezen. En wat geweldig wat er eigenlijk allemaal gebeurd is, er nu gebeurt en nog gaat gebeuren. De bouw van een eigen huis bijvoorbeeld. Zovaak verhuizen, je moet er toch niet aan denken. Maar ook het wandelen, wat dus door jou toedoen Son, nog steeds plaatsvindt. Super!
    Als ik alles zo lees, denk ik dat jullie bijna geen zin hebben om al terug te keren naar hier. Of het moet om de ratten zijn....... Enne Hans, Vijlen kan toch wel een jaartje zonder jou en je jonens OTT?!
    Geniet nog van wat komen gaat en jullie vriendschappen daar.
    Liefs.

• 19 Januari 2012 - 12:49

Hans En Net:

Wat een mooie foto`s en belevenissen weer zeg ! En nog twee weken te gaan, heerlijk allemaal ! Veel plezier, liefs.

• 20 Januari 2012 - 12:10

Tante Menks:

Wat fijn om om mee te kijken wat jullie daar allemaal beleven,en wat een leuke foto,s.Ik kijk al uit naar de volgende keer

• 23 Januari 2012 - 01:41

Mieke:

ha lieve allebei, wat maken julie veel mee zeg in zo'n korte tijd,hartstikke leuk. is dat dansen ook niet iets voor op de mozaiek ,lijkt me wel een gezellige dagbesteding, ziet er goed uit. hans jouw kleine meisje wordt ook groot he, en ze kijkt zo lekker eigenwijs!heb je nog s n foto van maria?groetjes daar, knuf, mieke.

• 24 Januari 2012 - 11:34

Annemieke:

Ow.....hellup!!! Ik loop achter met het volgen van jullie belevenissen! Hoe kan dat nu toch?
    Ik ga snel jullie verhaal lezen en de foto's bekijken.
    Sonja, je voorstel v.w.b. een dagje uit met de meiden van Jwala Home is natuurlijk ok. Laat je me de exacte kosten nog weten? Dan zal Kindia de financiën z.s.m. regelen.

• 25 Januari 2012 - 11:37

Annemieke:

Sonja, neem je weer een heleboel boodschappenboekjes van de meiden van Jwala mee voor Kindia?

• 26 Januari 2012 - 22:55

Nettie:

Jullie praten ons weer helemaal bij met dit verslag. Zag dat er potten met planten staan bij JET. Ziet er gezellig uit. Wat fijn dat er nu eindelijk gestart kan worden met de nieuwbouw van Jwala Home. Ook heerlijk dat het zwemmen kennelijk nu traditie is bij de meiden van Jwala Home. Inmiddels vaste post op ons uitgaven-in-India-lijstje.
    Zie uit naar meer verhalen, kan er niet genoeg van krijgen. Liefs, Nettie

• 27 Januari 2012 - 09:24

Martin En Els:

Wat leuk weer van jullie ervaringen te lezen.Zou zo die kant op willen komen, alleen dan zonder die ratten. Geniet nog volop van jullie tijd daar, ook van t lekkere weer want hier is t koud en waterig. Liefs van martin els jacky linda werner