Laatste berichtje. - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu Laatste berichtje. - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu

Laatste berichtje.

Door: Hans en Sonja

30 Januari 2010 | India, Pondicherry

Hallo allemaal,
De 2 maanden zijn alweer voorbij! Maandagochtend vroeg vliegen we via Dubai naar Dusseldorf en dinsdagmiddag/avond zijn we weer in Haarlem.Gek idee, we zijn er eigenlijk nog niet zo mee bezig!
Twee weken geleden zijn we een weekendje bij JET geweest(project waar we het sintfeest hebben gevierd)Het was erg gezellig om alle kids weer te zien. Met hulp van st. Kindia is er het afgelopen jaar hard gewerkt aan het bouwen van een school/woonruimte voor de kinderen. Het is nu klaar maar omdat de watervoorziening nog niet in orde is kunnen ze er nog niet gaan wonen.
Zatermiddag zijn ze we met alle kids met een open pick up naar het nieuwe huis gegaan en hebben daar wat spelletjes gedaan. Het is een mooie rustige plek met een flink stuk grond eromheen. Ze willen hier hun eigen groente en fruit gaan verbouwen. Het ziet er allemaal goed uit!!
Hans heeft op Don Bosco met de boys weer een traditionele sjoelbak gemaakt. Ditmaal een bestelling van Ge en Gemma. Binnen een paar dagen was de sjoelbak af. Ze krijgen er al handigheid in! De orders blijven binnenstromen maar helaas zullen ze een paar jaar moeten wachten...
Als afsluiting is Hans met de boys naar de bioscoop geweest. Uiteraard een echte bollywoodfilm met veel knokken, dans en zang. Was erg gezellig!!
Donderdagmiddag werden Hans en ik uitgenodigd door father Majella voor een uitgebreide afscheidslunch met de fathers. heerlijk!
Op Jwala heeft iedereen het nog steeds over de tour. Film en foto's worden regelmatig getoond. Ze genieten nog volop na.
Het werken in 3 groepen bevalt nog steeds erg goed. De medewerksters en bewoonsters zijn er al aardig aan gewend en vinden het prettig werken zo.
Zoals jullie misschien wel is opgevallen op de foto's zijn er een aantal dames behoorlijk aan de maat. Dit nogmaals met Bhanumathi besproken;minder rijst, meer groente en meer beweging zou goed zijn.
Als reactie hierop heeft ze een schema opgesteld voor 4 dames om iedere dag een half uur op de hometrainer te gaan fietsen.Awa(haar moeder van 85 jr.) is supervisor van dit 'project'. De dames hebben er lol in en werken zich aardig in het zweet!!

Ranchita heeft de afgelopen tijd flink geoefend met het traplopen met als gevolg dat haar kracht in haar benen flink is toegenomen. Morgen begint ze te oefenen met lopen achter een looprekje. ze is erg trots opzichzelf dat ze dit al bereikt heeft. We hebben afgesproken dat ze bij mijn volgend bezoek zelfstandig kan lopen!!
De stofzuiger is met jullie hulp aangeschaft! Bedankt voor de gulle giften! Het is een wet en dry cleaner. Als voorwaarde heb ik gesteld dat de bewoonsters die het leuk vinden zelf ook leren te stofzuigen. Bhanumathi heeft wederom een prachtig schema met foto's gemaakt wie wanneer met een begeleidster aan de beurt is om te cleanen. Erg grappig om dit waterfestijn te zien; de ene spettert flink met water op de grond en de ander gaat er met de zuiger achterna.

Bhanumathi is druk bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van een eigen huis voor de 25 bewoonsters. De grond is in 2006 gekocht,de bouwtekeningen liggen klaar en nu is ze flink bezig om sponsoren te zoeken.
Ze heeft alle hoop dat het gebouw er over 2 jaar staat. We zullen zien.
Vandaag de laatste werkdag op Jwala. De meiden beseffen goed dat wij weer vertrekken; ze wijzen naar de lucht en doen een vliegtuig na. Treurige koppies, helemaal niet leuk om weg te gaan! Morgen toch nog heel even terug om gedag te zeggen
Daarna ons appartement schoonmaken, koffers pakken en de laatste vrienden gedag zeggen.
Het zit er weer op. We kijken terug op een fantastische tijd. We willen jullie bedanken voor jullie betrokkenheid. Doet ons goed!!
Tot ziens in Nederland. Lieve groet Hans en Sonja

• 30 Januari 2010 - 16:12

Linda:

Hi boppers,

Ow nee het avontuur zit er al weer op. Word er zelf een beetje triestig van! Super leuke foto's en goed om te horen dat Bhanumathi haar best doet met al je ideeen! Hopen dat ze er mee door gaan. Topper trouwens die hometrainer hahaha. Ok wel zie jullie misschien binnekort wel ergens in Nederland. Voor nu: een hele fijne terugreis gewenst!
    XX

• 30 Januari 2010 - 19:10

I.Felderhof:

Lieve Beiden
    Sterkte bij en met het afscheid. Er zijn vast al weer plannen voor een volgend bezoek,vermoed ik..
    Nu straks hier in Nederland aankomen in de kou!Sterkte met die overgang van warm naar koud .Overigens ben ik blij als ik jullie straks weer terug zie.Goede ,veilige reis gewenst en tot gauw Hartelijke groe t van Ida.

• 30 Januari 2010 - 23:34

Sjan:

Sonja op de Toff !! ( brommer op z`n Nl )..mega super !!
    Succes met de laatste loodjes en hou de winterjas paraat.
    Lieve groeten uit een wit en zeer winters Winterthur Sjan, Thomas, Lea en Simon.

• 31 Januari 2010 - 08:43

Fem:

Aah Son de verkeers foto's!!
    Superleuk!! Ik zie je binnenkort wel weer!
    Goede reis en doe je wel je warme kleren aan :p

• 31 Januari 2010 - 11:25

Nettie:

Wat een heerlijke tijd was dat weer, het spatte ervan af in jullie enthousiaste warme verhalen. Zo prachtig vind ik die feedback over de projecten, over de jongens en de meisjes daar. Zo mooi om te zien dat alles gewoon door en verder gaat wat is opgestart met zoveel liefde. Ik lees de verhalen regelmatig terug.
    Goede reis strakjes en welkom terug in een wit versierd Nederland.
    XX

• 31 Januari 2010 - 18:19

Martin Els Linda Jac:

Ha Hans en Sonja
    Wat is het toch snel gegaan he komen jullie al bijna naar huis. Erg leuk te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben, geweldig. Goede reis terug en wij hopen jullie snel weer te zien.Groetjes v. martin els linda jacky.

• 02 Februari 2010 - 09:26

Marianne:

welkom op nederlandse grond. koud hé.

• 02 Februari 2010 - 21:01

Jannie Jacobs:

Welkom terug.
    Bedankt voor de verhalen met mooie foto's.
    Ik was even weer terug in de tijd,heb ervan genoten.
    Tot ziens,groetjes,Jannie