India reis 2014 - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu India reis 2014 - Reisverslag uit Pondicherry, India van hansonja - WaarBenJij.nu

India reis 2014

Door: Hans en Sonja

19 Februari 2014 | India, Pondicherry

Hallo allemaal,
Daar zijn we weer! Op 6 febr zijn we naar Delhi gevlogen en hebben ruim een week in het noorden rond gereisd. Veel moois gezien met als hoogtepunt de Taj Mahal en de rituelen rond de heilige rivier de ganges in Varanasi.Afgelopen zondag bijna onze vlucht gemist naar het zuiden. We hadden nl een treinvertraging van 5 uur (trein inNed is zo gek nog niet hoor!)maar dankzij onze kamikaze chauffeur konden we net op tijd inchecken en vlogen naar Chennai.
Maandagochtend meteen naar Jwala Home.Een emotioneel weerzien dit keer. Een aantal van jullie zullen het nog niet weten maar mevr. Bhanumathi is op 3 dec 2013 plotseling overleden aan een hartaanval.Zij was de oprichtster en directice van Jwala.Vooral de medewerksters die er vanaf het begin werkte waren erg verdrietig toen ze ons zagen en vertelde in een paar engelse woorden hun verhaal;the spirit in the house is gone.Inderdaad het voelt leeg in huis en het is een groot gemis zonder mevr.Bhanumathi.Zij was een bijzondere vrouw die heel veel voor Jwala betekent heeft en was de laatste jaren zo bezig met realiseren van haar dreamhouse voor de bewoonsters.Na deze emotionele begroeting al de meiden weer gezien. Zo leuk om ze weer te zien! Ze zien er goed uit.Er zijn 3 nieuwe dames bij die goed meedraaien met de rest van de groep en 1 bijzonder mannetje van 1,5 jr.Hij heet Hendri en heeft zwaar epilepsie.Toen hij 8mnd oud was werd hij bij Jwala gebracht omdat zijn ouders niet goed oor hem konden zorgen.Hij krijgt nu medicatie en iedere dag fysio.Het gaat al steeds beter met hem maar heeft constant last van schokjes, maakt geen oogcontact en kan ziczelf niet bewegen.Hij is ondervoed maar dankzij de goede verzorging van de oudere dames hier in huis gaat het wel steeds iets beter met hem.Iedere maand gaat hij ter controle naar het ziekenhuis.
Heel bijzonder was ook om te zien dat Manarsie, de blinde vrouw die hier vanaf het begin al woont, braille aan het leren is.Iedere dag komt er een teacher voor haar om les te geven.Inmiddels gaat ze ook 1 dag naar school en doet ze a.s zondag examen op 8th standard niveau! Ze is zo trots en ziet er ook zo goed uit! Werd er erg blij van dit te zien.
Het is bijzonder om te zien dat de medewerkers erg hun best doen om het werk weer op te pakken en hun dagelijks programma te draaien.
Punitha, de dochter van mevr.Bhanumathi, is hier nu 2 dagen in de week en neemt de taken van haar moeder voorlopig over.Charles, de medewerker dieveel met mevr.Bhanumathi heeft samengewerkt neemt de dagelijkse leiding over. Dit lijkt goed te gaan. Zaterdag zien we Punitha en zullen we meer informatie horen.
Charles heeft ons meegenomen naar de bouw en het is fantastisch om te zien dat de eerste verdieping bijna klaar is! Mevr. Bhanumathi heeft het voor elkaar gekregen dat ze steun krijgen van de overheid om de 2e verdieping te kunnen bouwen.Samen met de sponsoring vanuit Nederland en België komen ze een heel eind.Haar droomhuis wordt een feit.Helaas kan ze het zelf niet meer meemaken...
Annemiek, haar moeder en nog 4 vrienden zijn ook in India en morgen gaan we met de kinderen van het Jet project en JwalaHome een dagje naar een park hier in Pondicherry.Ik denk in totaal met zo'n 90 man.Super dat we dit op korte termijn met elkaar konden organiseren!
We proberen ook wat foto's te sturen.
groeten vanuit een zonnig India! Hans en Sonja

• 19 Februari 2014 - 07:49

Sjan :

Leuk om jullie verhaal te lezen! Succes verder.

• 19 Februari 2014 - 08:17

Ans:

Dag Sonja en Hans,
    Heel leuk om jullie verhaal weer te lezen. En super dat alles zo goed gaat na zo een gemis.
    nog heel veel plezier en genieten maar van het zien van dit alles en jullie verdere reis. Xxx Ans

• 19 Februari 2014 - 08:48

Mariel:

Ha lieve twee,
    Wist ik veel dat jullie daar alweer zijn. Maar wat een klap voor Jwala dat mevr. Bhanumathi zo plotseling is weggevallen.Gelukkig lijken haar taken al aardig gedelegeerd!
    Heel veel plezier weer hoor en geweldig dat er zoveel ontwikkeling te zien is.
    Lieve groet, Mariël(en Willem natuurlijk)

• 19 Februari 2014 - 08:48

Mariel:

Ha lieve twee,
    Heel veel plezier weer hoor en geweldig dat er zoveel ontwikkeling te zien is.
    Lieve groet, Mariël(en Willem natuurlijk)

• 19 Februari 2014 - 11:54

Moziek:

Wat leuk om de verhalen te lezen. Het minirondreisje moet ook een bijzondere ervaring zijn geweest. Geinet en veel plezier gr Veroesjka

• 19 Februari 2014 - 12:33

Saskia:

Wat leuk dat jullie daar weer zijn! Gelukkig dat alle taken worden overgenomen en dat de meiden het zo goed doen! Heel veel plezier! Groetjes Saskia

• 19 Februari 2014 - 21:46

Ida Felderhof:

Lieve Beiden,Verdriet en blijdschap wisselen elkaar af;ontroerend weerzien en samen blij en verdrietig zijn.Fijn dat jullie zoveel met elkaar van West en Oost mogen herdenken en ook beleven....Dank voor berichten en uit de verte mogen " meebeleven."
    Veel liefs voor jullie Beiden en Allen daar.Blijf ook genieten.Ida

• 21 Februari 2014 - 01:54

Nettie:

Wat fijn dat jullie nou ook in het noorden rond hebben gekeken. En ontroerend om te lezen over Jwala Home. Hoop heel erg dat het goed blijft gaan daar door de inzet van Punitha en Charles. Er zit nog wat in het vat voor het droomhuis van mevrouw Bhanumathi. Laat me maar wat weten.
    Straks door naar JET ook? Voor de opening van het nieuwe tehuis daar? Liefs, Nettie

• 21 Februari 2014 - 14:14

Natascha:

Leuk te lezen!! Heb nog een fijne tijd daar!!
    Liefs Natascha

• 21 Februari 2014 - 16:35

Loek, Emmy En Desiree:

Fijn te horen hoe het jullie daar vergaat. Geniet er nog van. xxx

• 21 Februari 2014 - 17:01

Annemieke Van Den Broek:

Hoi Sonja en Hans,

Wat hebben de meiden genoten gister! En onze kids niet minder!!!
    Wat een topdag!

Kus, Anamika akka

• 21 Februari 2014 - 19:03

Linda:

Hoi Hans & Sonja,

Wat leuk jullie verhaal weer te lezen. India lijkt nog zo kort geleden, maar het is ondertussen alweer zo'n 8 jaar dat we voor het eerst in pondi waren! Ben blij te zien dat jullie nog steeds zo betrokken zijn bij de Jwala home. Fantastisch wat er daar gedaan wordt. Geniet ervan! xx

• 22 Februari 2014 - 21:11

Dineke:

Hoi, Hans en Sonja,

Mam en ik zitten te genieten van jullie mooi foto 's!
    Wat een schattig mannetje is Henri.
    Geniet van dit alles en veel liefs van mam en ons viertjes!

• 22 Februari 2014 - 23:23

Linda V. L.:

Hee Hans en Sonja,

Leuk om jullie ervaringen te lezen en prachtige foto's te bewonderen.
    Een mooie tijd nog!

Groetjes van Robert en Linda